Opbouw Toegang

Bijgewerkt 26-09-2022 Originele publicatie 25-06-2022 1

Wetgeving
Wetgeving heeft een duidelijke invloed op digitale toegang tot diensten in de financiële sector, vooral in termen van randvoorwaarden. Denk bijvoorbeeld aan de Wet Digitale Overheid met als lonkend perspectief dat consumenten met één middel toegang krijgen tot zowel overheidsdiensten als private aanbieders van diensten.

Bouwstenen/principes
Bouwstenen zijn onderdeel van de oplossingen gericht op digitale toegang tot diensten. 
Principes vormen het fundament voor deze diensten.

Een voorbeeld is SSI (Self Sovereign Identity). SSI is een digitale identiteit waarbij de gebruiker en diens privacy centraal staat. De gebruiker kan met SSI zelf zijn identiteit bewaren in een soort digitale portefeuille. Onder andere de oplossing IRMA maakt gebruik van SSI.

Overzicht oplossingen

Oplossingen ► particuliere klant
Dit zijn oplossingen die consument toegang gegeven tot digitale diensten.

  • Gebruikersnaam/Wachtwoord 
  • Gebruikersnaam/Wachtwoord met tweede factor
  • DigiD
  • iDIN
  • IRMA
  • eIDAS
  • Cleverbase ID
  • Notaris ID
  • Itsme
  • PiM

Oplossingen ► zakelijke klant
Dit zijn oplossingen die medewerkers van werkgevers toegang gegeven tot digitale diensten.

  • Gebruikersnaam/Wachtwoord (Mens – Machine)
  • Gebruikersnaam/Wachtwoord met tweede factor (Mens – Machine)
  • eHerkenning (Mens – Machine)
  • IRMA (Mens - Machine)

Oplossingen ► B2B (keten)
Dit zijn oplossingen die medewerkers van partijen in de keten toegang gegeven tot digitale diensten, 

  • Adviseurs die gebruik maken van extranetten van verzekeraars/serviceproviders
  • Medewerkers van verzekeraars bij toegang tot CIS

Oplossingen:

  • Bedrijfscertificaat (Machine – Machine)
  • Gebruikersnaam/Wachtwoord (Mens – Machine)
  • Gebruikersnaam/Wachtwoord met tweede factor (Mens – Machine)
  • eHerkenning (Mens – Machine)
  • IRMA (Mens - Machine)